torsdag, mai 26, 2005

Bøker jeg har spist

Det går en litterær utfordring gjennom den norske bloggosfæren for tiden, og gbang på gjemmestedet kastet hansken i min retning. Jeg takker for utfordringen - her er mine svar:

1. Hvor mange bøker eier du?
Omkring 200.

2. Hvilken bok var den siste du kjøpte?
In the Company of Men - av Neil LaBute. Manuset til filmen av samme navn.

3. Hvilken bok var den siste du leste?
I likhet med mange andre leser jeg alltid flere bøker i slengen. Sist ute er Gode Reklamefilmer? av Kathrine Skretting, Neverwhere av Neil Gaiman og Når vi døde våkner av Henrik Ibsen.

4. Nevn fem bøker som har betydd mye for deg og som du har lest mer enn tre ganger.
Å lese bøker flere ganger har jeg dessverre sluttet med. Så her må jeg hente frem bøker fra barndommen og nerde-perioden i ungdomstida. Ringenes Herre kommer ikke som noen bombe (har lest den åtte ganger). Neuromancer av William Gibson, Dune av Frank Herbert, The Catcher in the Rye av J.D. Salinger og Onde Fabler av Pär Lagerkvist følger tett på.

5. Oppfordre fem personer til å fylle ut disse spørsmålene i bloggen sin
Okay. Jeg er ikke så lommekjent i bloggenorge, men la meg forsøke. [Lyden av Palode som klikker seg rundt på blogger han kjenner til]. Det ser ut til at de fleste har fått utfordringen - kjeden nærmer seg kanskje slutten? Oppdager også at minst to andre har utfordret meg. Men hvis Ingvild på den veldesignede bloggen inspirasjon.net leser dette, og ikke har fått utfordringen, så vil jeg gjerne høre om hennes bokverden.

Ingen kommentarer: