tirsdag, mai 09, 2006

Om gruppeblogger (del 1)

Det er forskjell på blogger. Heldigvis. Det er med blogger som det er med samtaler og diskusjoner. Noen er personlige og sårbare, og passer best mellom to mennesker ved et kafébord. Andre blogger minner mer om de diskusjonene som bryter løs i en lystig kompisgjeng på vorspiel; andre igjen har et snev av flørtende nachspielmelankoli. Livlige diskusjoner i filmklubben etter sommerens blockbusterpremiérer trenger også sine blogger. Andre debatter trenger en større arena – viktige politiske og aktuelle temaer, flere deltakere, flere kommentatorer.

Vi trenger hele spekteret. Men ikke alt fungerer like godt. Vi trenger kanskje større sjangerbevissthet? Blogging er et skriftlig medium, og her kan bloggebyen hente lærdom fra andre skrivesjangre. Er bloggen din som:
- en dagbok?
- et personlig brev?
- et leserinnlegg i lokalavisen?
- artikler i et fagblad (film, musikk, hekling etc.)?
- Se og Hør?
- en politisk kommentar i The Economist?
- og så bortetter...

Standard bloggeformat er godt egnet til dagbokskriving, eller ”kaféblogging”. Her i Norge finnes et vell av slike blogger, mange er svært lesbare og verdifulle. Mer fagrelatert blogging har middels gode kår. Det finnes gode filmblogger, teknoblogger og akademiske blogger; mens jeg i alle fall savner en god musikkblogg og bokblogg.

Men Bloggebyen er for uoversiktlig – det er for langt mellom de gode debattene. Det er vanskelig å følge med, siden det er så mange som skriver så godt om så mye. Og skal du finne frem til perlene må du faktisk bruke ganske lang tid foran skjermen. Virkelig vanskelig å følge med blir det gjerne når perlene kommer i kommentarfeltet på en ellers middelmådig bloggepost.

Jeg ønsker meg en turistinformasjon i bloggebyen. Og jeg ønsker meg flere gruppeblogger.
Turistinformasjon har vi for så vidt fått: både Sonitus og Depesjer gir en fin og kjapp orientering om lesverdigheter. Men gode gruppeblogger er det få av.

Gruppeblogger kan omtrentlig deles inn i to kategorier:
1) Temablogger (film, teknologi, feminisme, dvask blåmumling)
2) Kollegieblogger (klønete ord)

Sistnevnte vil fungere mer som en nettavis, med en liten redaksjon og et knippe faste skribenter. En slik blogg kan romme ulike temaer, men kan med fordel ha en kjerne av felles politisk ståsted/mål eller lignende.

Hovedårsaken til at jeg ønsker meg flere gruppeblogger er altså ganske enkel. Det kan potensielt gjøre det lettere å finne frem til godt lesestoff, og det vil gi skribentene tilgang til flere lesere og kommentatorer.

Okay, det var noen vage tanker til å begynne med. Her er noen spørsmål å gruble på: Hvilke bakdeler har gruppeblogging? Tar jeg feil? Er bloggebyen fin nok som den er? Hvilke gruppeblogger hadde du gjerne sett?

8 kommentarer:

gunnarb sa...

Gruppeblogger kan være interessant, men i mine øyne kan det også fort bli rotete og med skribenter som ofte vil dra i forskjellige retninger. Man skal være ganske samstemt for å få slikt til å fungere selv om det er begrenset rent tematisk.
Jeg tror også det faktisk kan bli vanskeligere (selv om det ikke er spesielt lett i dag heller) å orientere seg blant de virkelig gode skriveriene da en blogg med mange medlemmer ofte vil gi et mindre gjennomført helhetsinntrykk. En del av de virkelig gode bloggene har en særegen stil både i form og innhold og det å blande flere slike vil kanskje forvirre mer enn å trekke på sine gamle tekster?
Dessuten hvis man gjerne vil skrive i kor så kan man kanskje utøve sine evner på andre plattformer enn i weblogger? En nyhetsside/nettavis med en tilknyttet blogg for eksempel. Denne er ganske god i min verden: http://reverseshot.com/

Det høres kanskje litt rart at dette kommer fra en fyr som faktisk driver en duoblogg, men sannheten er at det ikke alltid er like lett å få den bestandigheten og sammenhengen i materiale som man kan ønske seg.

Anonym sa...

Jeg antar vel at min blogg er som en dagbok som er lesbar for folk flest.

Jeg er helt enig med deg Palode at det burde finnes et en Kolleltivblogg (eller no' sånt). Jeg tenker ikke i samme baner som boingboing.com nå da, siden den siden ikke lenger virker som en blogg lenger...

Personlig savner jeg flere blogger skrevet av tenåringer...

Men jeg kunne selv tenke meg å være med i en guppe. Har hittill ikke funnet. Då får holde meg oppdatert, kanskje?

palodegard sa...

Gbang: du har mange gode poenger, men jeg er mer optimistisk. Jeg tror et uttalt mål, eller en klart definert ramme, kan kvalitetssikre en gruppeblogg. Jeg tror for eksempel Gjemmestedet glatt kunne hatt to-tre faste skribenter til, og være minst like godt lesestoff. Et annet godt eksempel var 0803-bloggen som ble startet i anledning kvinnedagen. I tillegg bør gruppebloggen ha en redaktør (vervet kan gå på rundgang), som velger ut stoff, og gir skriveutfordringer til skribentene.

Slike gruppeblogger kan ha nytte av, som du nevner, å nærme seg nyhetsside-format. Altså med mer oversiktlige forsider, der det er lettere å navigere mellom temaer, forfattere og poster. Det viktigste å ta med seg fra bloggeformatet er livlig aktivitet i kommentarfeltene.

Elisabeth: din blogg har jo en personlig vri, og du fungerer fint på egen hånd. Men du er jo tydeligvis også dyktig med pennen utover blogginga (skryt fra Gyldendal var spennende å lese om). Kanskje du kunne vært ildsjelen bak en skjønnlitterær gruppeblogg? :-)

Anonym sa...

Jeg er ingen stor tilhenger av gruppeblogger. Innholdet blir ofte veldig variert og med mangler på røde linjer i bloggen. Jeg har derimot mer sansen for bloggesamfunn ala 9rules som inviterer utvalgte temablogger til å tilby linker og utdrag av artikler i en felles portal. På denne måten kan man samle massevis av bloggere med forskjellige tema under en paraply. I motsetning til Sonitus blir da dette en tjeneste hvor alle bloggposter fra de forskjellige bloggene blir presentert i "samfunnet", ikke bare de plukket av redaksjonen bak. Med mangel på redaksjonell kontroll øker mangfoldet, mens begrensningene legges i hvilke blogger man inviterer til å være med i samfunnet.

Elisabeth sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Elisabeth sa...

Palode : Ja det kunne jeg tenke meg, men jeg er ikke så flink som Hjorthen (heller ikke så kjent) til å skape nye ting, så hvis noen spør meg så *lar resten henge i luften*.

For øyeblikket prøver jeg å få flere lesere uten å skrive om politikk, religion, sex og kjente bloggere:P

lotten sa...

Det er mulig jeg husker feil, men er ikke VamPus i ferd med å stable på bena en gruppeblogg med utvalgte venner og venninner fra bloggerby?

palodegard sa...

Lotten: jeg trodde Vampus allerede var en gruppeblogg. Alle tegnene var der: selvmotsigende argumenter, doble sett med moral, tekster skrevet i tredjeperson.

Velvel, der det er romslig er det plass til fler.