fredag, mai 19, 2006

Noe mer meningsfylt

Om du er en av de forvillede sjelene som har funnet veien hit til Tåkesinn via Hablogs ravende misforståtte link hit: bli litt! Velkommen skal du være, selv om du antakelig ikke finner en meningsfelle til å holde deg med selskap der ute på neocon-høyrefløyen.

Jeg har nemlig et forslag til deg. Noe mer meningsfylt å gjøre på enn å sutre over at ikke alle vil ha to sett med moral: ett for Israel, og et annet for resten av Midtøsten. Og bare så vi har avklart en liten ting: du tror ikke seriøst at jeg støtter drap og terror mot verker jøder eller andre? Fint, da kan du fortsettte å lese.

Den utmerkede bloggen Vox Populi forteller nemlig om Kinas fengsling av "oppvigleren" Yang Tianshui. Han har også lagt ut en underskriftskampanje mot fengslingen på opprop.no.

Jeg oppfordrer alle til å skrive under oppropet, og sende følgende mail til den kinesiske ambassaden (mailadresse: counsellor@chinese-embassy.no):
To Ambassador Mrs. Chen Naiqing, Peoples Republic of China

Norwegian webloggers are protesting against the sentence on Yang Tianshui to 12 years in jail for subversion on May 16th.

It is not possible for us to understand and accept your verdict based on his “crime” was to post essays on the internet supporting a movement by exiles to hold free elections. He was freely expressing his opinion and posed no threat to state security. We argue that his actions were entirely within the Constitution.

We are concerned about the fact that Peoples republic of China is not supporting the freedom of expression, but withholds sensorship on the internet.

We urge you to bring our protest forward to your government.


Og om du støtter oppropet, send gjerne utfordringen videre!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg tror nok noe av problemet her ligger i at du forteller at du bor i Trondheim. Så tror enkelte du er trønder, og dermed heller ikke kapabel til gjennomført ironi eller metaforer som strekker seg utover fotball.

Jeg har selvfølgelig støttet oppropet.

palodegard sa...

Er trøndere dårlige på ironi? Nå har jeg bodd her i fem år, men det har altså gått meg hus forbi. Og det er ikke ironisk ment, faktisk.

Heretter skal jeg ha på meg elghorn på hodet når jeg er ironisk eller benytter metaforer. Så blir det lettere for de blåøyde å unngå misforståelser.

Anonym sa...

Ja, du må legge ut et bilde av deg selv med elghorn i begynnelsen av hver ironiske post. Det blir supert.


*knis!*

Anonym sa...

Det fine med ironi er at man kan påberope seg det i ettertid dersom man f eks møter uventet hard og berettiget motstand. Plutselig er det motparten som er dum, og ikke en selv.

Jeg tror ikke trøndere er verken dårligere eller bedre på ironi enn gjennomsnittet. Eller jo forresten, vi er kanskje litt dårligere i og med at det bor et uforholdsmessig stort antall ingeniører her, i alle fall i Trondheim. Ingeniører tar som kjent alt bokstavelig.

Men det jeg egentlig mente var at trøndere kanskje blir ansett for å være litt enkle, og dermed også dårligere på sofistikerte kommunikasjonsformer.

For mange vil nok bilde av deg med elghorn bekrefte at du er trønder.

Rambukk sa...

Ironi uten øyekontakt er som å snekre med bind for øynene(....eller noe sånt). Det krever intuitiv treffsikkerhet. For the record: Rambukk tok ironien, men må innrømme at elghorn og snurrebart, presset utover av en solid klype snus, akkompagnert av Åge Aleksandersen og Rosenborgsangen i en eim av Innherredssodd, nok hadde tydeliggjort budskapet ytterligere.

palodegard sa...

Elghorn eller ei, ironien og analogien i den omtalte posten var definitivt tydelig nok. Problemet kommer som oftest når leseren ikke liker budskapet. Det er en enkel og menneskelig mekanisme, og en god prøve på hvor mye selvinnsikt man har. Les for eksempel kommentarene fra en som kaller seg Den Konservative på Hablog-posten. Han forklarer jo selv hvorfor han reagerer på ironien og humoren: han mener Hamas er ondskapen, og må bekjempes med våpenmakt.

Det viser vel bare at det opprinnelige innlegget mitt var på sin plass. Uten gevir av noe slag.