Underlig nok ser det ut til at dette er vanlig praksis når det gjelder boligmarkedet i Norge. I årevis har aviser på trykk og på nett ukritisk trykket boligutbyggeres og megleres syn på situasjonen i markedet, og fremstilt det som ekspertuttalelser.
Ta for eksempel denne artikkelen i Aftenposten. Hovedkilden er markedssjef i et byggefirma. Bildet av henne er hentet direkte fra nettsidene til byggefirmaet, og hun siteres på følgende ekspertdom:
- Folk har nok fått troen på at markedet er på vei opp igjen og at prisene vil stige.
På hvilket grunnlagg og med hvilken kompetanse kommer hun med denne observasjonen? Hun lever av å selge boliger. That's it.
Det finnes ingenting som skiller denne Aftenposten-artikkelen fra noe utbyggerfirmaet selv kunne forfattet og lagt ut på hjemmesiden som en slags egenreklame. Hvem vet, kanskje er artikkelen nesten identisk med en pressemelding kilden selv har forfattet, og som reporteren Karianne Larsen så har satt sin byline på i hui og hast?
Slik søplete journalistikk har dessverre bidratt til boligboblen. Kollapsen i boligmarkedet og det sterke prisfallet er en helt nødvendig korreksjon på et marked som løp løpsk. Det er underlig at Aftenposten ikke har lært noe som helst det siste året.
6 kommentarer:
Da var faktabiten på plass.
Er ikke konklusjonen selvinnlysende?
Admiral_Gullars: mulig jeg er treg nå, men jeg forsto ikke kommentaren din.
Media er:
A. Inkompetente
B. Inhabile
Begge deler er illevarslende for sannheten.
Hmm, jeg vil heller si at media er relativt forsvarsløse mot inkompetanse forkledd som kompetanse, og inhabilitet forkledd som nøytralitet.
De er for lite opptatt av å skille skitt fra kanel, og det resulterer i vilt varierende kvalitet.
Men kan man ikke argumentere for at "å skille skitt fra kanel" er nettopp medias oppgave?
Da blir det jo rimelig lamt å la seg forføre av en skreddersydd dress, og en snerpemunn som lirer av seg fremmedord uten å smile.
Det er i alle fall redaktørenes oppgave å luke bort den verdiløse og skadelige journalistikken. Den jobben gjøres ikke fordi de blir tvunget å tenke i to kategorier: salgbart/ikke salgbart.
Når alt er redusert til hva som selger aviser, er det ikke rart de ukritisk gir spalteplass til andre pushere av bullshit. Som eiendomsmeglere.
Legg inn en kommentar