mandag, februar 02, 2009

Koffertbøker: alkoholiserte, svarte svaner


Fjoråret tilbrakte jeg mye på reise. Venting på flyplasser, firetimers togturer og søvnløse netter på hotellrom – alle disse situasjonene skriker etter godt lesestoff i bagasjen. Mine koffertbøker opptrer i par: ei skjønnlitterær bok, ei sakprosa. På reise leser jeg alltid to bøker samtidig, siden noen settinger passer bedre til å lese fiksjon enn andre.

Jeg kommer til å skrive korte omtaler om noen av disse koffertbokparene mine. Jeg skal prøve å fatte meg kort. Dette er omtrent slik jeg ville snakket om bøkene om vi traff hverandre på bokhandelen på Gardermoen, og du spurte etter boktips en time før flyavgangen din.

Først ut:
What We Talk About When We Talk About Love - novellesamling av Raymond Carver
The Black Swan – et boklengdes essay av Nassim Nicholas Taleb

Carvers noveller er korte, oftest fortalt fra en av karakterenes synsvinkel. Jeg er ingen tilhenger av å trekke inn forfatterens privatliv når man snakker om bøkene – jeg liker at fortellingene får stå for seg selv uten litteraturvitersk overpsykologisering. Likevel er det noen ganger en kommer over bøker som har så autentiske karakterer og en så uanstrengt fortellerstil, at man aner at forfatteren har gjennomlevd det han skriver om. I så fall har Carver kjennskap til å være blakk og drikke for mye. Novellene i denne boka er en vev av små hendelser med stor betydning for små menneskeliv. Etter du har lest denne, låner du filmen Short Cuts av Robert Altman, som er basert på en rekke av Carvers noveller.

Taleb har på sin side bakgrunn som trader i finansmarkedet, et yrke som gav ham innsikt i hvor store følger usannsynlige hendelser kan få. Boktittelens Svarte Svane står som symbol på Talebs viktigste poeng. Før Australia ble oppdaget visste nemlig alle i den gamle verden at alle svaner var hvite. Alle empiriske observasjoner av svanearten var entydige. Så ble de første svarte svanene sett i Australia. En eneste observasjon kan altså knuse en hel teori, og i andre tilfeller et helt verdensbilde. Taleb beskriver en rekke slike hendelser verdige å bli kalt Svarte Svaner: Googles usannsynlige suksess, terrorangrepene 11. september, Da Vinci-kodens salgstall og så videre. Forfatterens budskap er at vi er svært dårlige til å ta høyde for usannsynlighet, kanskje spesielt innen økonomien. Faktisk lever mange økonomier og finansanalytikere fett på myten om at de stiller nøyaktige prognoser for fremtiden. I virkeligheten kan ofte en sjimpanse med bind for øynene kaste piler på en graf og gjøre det like skarpt. Boka ble skrevet i 2007, og Taleb har en del klare advarsler om banksystemet av råtne lån og risikable finansieringer (han nevner Fannie Mae som eksempel). Året etter boka kom ut ramlet altså hele korthuset sammen, og som Taleb forutså ble alle revet med i fallet fordi alle kjørte de samme risikomodellene. For mange i bransjen kom kanskje finanskollapsen uventet som et Svart Svane, men for mange som tenker utenfor de rådende finansboksen så var kollapsen uunngåelig.

Ingen kommentarer: