
For det andre: i år har vi sett en tendens til mer seriøst meninginnhold, også i storfilmene. Det er ingenting galt med popcorn, men det kan ikke spises til frokost, middag og kvelds. I tillegg til rene underholdningsfilmer trenger vi filmer som har et budskap, som er kritiske og stiller viktige spørsmål.
Warner Independent Pictures er inne i en spennende stim. George Clooney har laget Good Night, And Good Luck om 50-tallets kommunistparanoia og senator McCarthys heksejakter; Paradise Now følger to desperate palestinske menn som har vervet seg som selvmordsbombere; I Looking for Comedy in the Muslim World drar en komiker til India og Pakistan, på oppdrag fra amerikanske myndigheter, for å finne ut hva som får muslimer til å le.
Spennende er også filmene fra Participate Productions, ledet av e-Bay-milliardær Jeff Skoll. Syriana graver i den korrupte oljeindustrien i Midtøsten, mens North Country er feminismens comeback til kinolerretet.
Den store Oscar-grossisten blir nok uansett Steven Spielberg som er i ferd med å ferdigstille Munich, der Mossad-agenter er på jakt etter hevn i etterkant av drapene på 11 israelske deltakere i München-olympiaden.
I mellomtiden er filmverdens to kjedeligste land for tiden Storbritannia og Norge. Britene er låst fast i en håpløs fetisj for dårlige skuespillere (Keira Nightly, Orlando Bloom etc.), mens vi her på berget har tilløp til gode idéer, uten at vi tør å tråkke til og "dytte på konvolutten" (forvrengt frase).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar