2005 har vært et dårlig år for Hollywood, i følge et nokså unisont filmkritikerkorps. Det kan godt hende, om kriteriene er billettsalg og liter champagne per premiérefest. Men film er mer enn Hollywood. Og min påstand er at 2005 har vært et svært godt filmår.
For det første: asiatisk film har de siste årene etablert seg som det mest spennende arnestedet for stilmessig og fortellermessig utvikling. Koreansk film har vært 2000-tallets mest fengende refreng så langt, og i stedet for å forsøke å svare på sine egne premisser har dessverre Hollywood bare diltet etter med svake remakes, eller annenrangs etterligninger.
For det andre: i år har vi sett en tendens til mer seriøst meninginnhold, også i storfilmene. Det er ingenting galt med popcorn, men det kan ikke spises til frokost, middag og kvelds. I tillegg til rene underholdningsfilmer trenger vi filmer som har et budskap, som er kritiske og stiller viktige spørsmål.
Warner Independent Pictures er inne i en spennende stim. George Clooney har laget Good Night, And Good Luck om 50-tallets kommunistparanoia og senator McCarthys heksejakter; Paradise Now følger to desperate palestinske menn som har vervet seg som selvmordsbombere; I Looking for Comedy in the Muslim World drar en komiker til India og Pakistan, på oppdrag fra amerikanske myndigheter, for å finne ut hva som får muslimer til å le.
Spennende er også filmene fra Participate Productions, ledet av e-Bay-milliardær Jeff Skoll. Syriana graver i den korrupte oljeindustrien i Midtøsten, mens North Country er feminismens comeback til kinolerretet.
Den store Oscar-grossisten blir nok uansett Steven Spielberg som er i ferd med å ferdigstille Munich, der Mossad-agenter er på jakt etter hevn i etterkant av drapene på 11 israelske deltakere i München-olympiaden.
I mellomtiden er filmverdens to kjedeligste land for tiden Storbritannia og Norge. Britene er låst fast i en håpløs fetisj for dårlige skuespillere (Keira Nightly, Orlando Bloom etc.), mens vi her på berget har tilløp til gode idéer, uten at vi tør å tråkke til og "dytte på konvolutten" (forvrengt frase).
Scriptnotes, Episode 664: Hollywood Got Old, Transcript
for 13 timer siden
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar